Dynasty tietopalvelu Haku RSS Pyhännän kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.pyhanta.fi:443/D10_Pyhanta/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.pyhanta.fi:443/D10_Pyhanta/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 21.08.2023/Pykälä 150


 

Pyhännän kunnan lausunto Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden asiassa dnro 927/2023 (JE2) (#38682)

 

Kunnanhallitus 25.04.2023 § 75 

 

 

 

Valmistelija kunnanjohtaja Ismo Mäkeläinen

 

KTM Joel Tölli on 14.4.2023 lähettänyt oikaisuvaatimuksen kun- nanhallituksen päätöksestä 3.4.2023 § 66 Henkilöstö- ja talousjohtajan viran täyttäminen.

 

Oikaisuvaatimuksessa KTM Joel Tölli vaatii:

  1. Pyhännän kunnanhallituksen on tutkittava tehty oikaisuvaatimus §:stä 66
  2. Hakijoista tehtävä ansiovertailu tulee tehdä uudestaan siten, että se on tasa-arvolain ja lain valmistelussa annettujen ohjeistusten mukainen.
  3. Ansiovertailun tulee kohdistua ennakkoon hakuilmoituksessa vahvistettuihin valintaperusteisiin.
  4. Lisäksi ansiovertailussa on otettava paremmin huomioon hakijoiden koulutus, aikaisempi työkokemus sekä sellaiset työnhakijan ominaisuudet, tiedot ja taidot, jotka ovat eduksi tehtävän hoitamisessa ja voidaan siten katsoa lisäansioksi (HE 57/1985).
  5. Ansiovertailun tekijöillä tulisi olla riittävästi ymmärrystä henkilöstö- ja talousjohtajan tehtäväkentästä.
  6. Päätöksen ja sen perustelun tulee pohjautua siihen, mitä säädetään virkojen nimitysperusteista perustuslain 125 §:ssä sekä ansiovertailun tekemisestä ja sen merkityksestä valintapäätökselle tasa-arvolain 8 §:n 1 momentissa.
  7. Virantäyttöpäätös on tehtävä uudelleen uuden ansiovertailun pohjalta ja muutenkin huolellisemmin valmisteltuna siten, että kunnanhallituksella on päätöstä tehdessä käytettävissä oikeat ja riittävät tiedot päätöksen tueksi.

 

Esittelijä kunnanjohtaja Ismo Mäkeläinen

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää

1) merkitä tietoonsa saatetuksi KTM Joel Töllin oikaisuvaatimuksen koskien henkilöstö- ja talousjohtajan virkavalintaa.

2) perehtyä oikaisuvaatimukseen huolella ja käsitellä oikaisuvaatimuksen kunnanhallituksessa myöhemmin erikseen sovitussa kokouksessa

   

 

Päätös 1. Hyväksyttiin

 2. Hyväksyttiin  

 

Kunnanhallitus 05.06.2023 § 98 

 

 

 

Valmistelija kunnanjohtaja Ismo Mäkeläinen

 

Lainsäädäntö:

Kuntalain 137 § 1 momentin mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa(asianosainen) sekä kunnan jäsen.

 

KTM Joel Töllin oikaisuvaatimus:

Virkaa hakenut KTM Joel Tölli on 14.4.2023 lähettänyt oikaisuvaatimuksen kunnanhallituksen päätöksestä 3.4.2023 § 66 Henkilöstö- ja talousjohtajan viran täyttäminen. Oikaisuvaatimus on saapunut kuntaan määräajassa.

Oikaisuvaatimuksen tekijä KTM Joel Töllin vaatimukset:

1)      Pyhännän kunnanhallituksen on tutkittava tehty oikaisuvaatimus §:stä 66

2)      Hakijoista tehtävä ansiovertailu tulee tehdä uudestaan siten, että se on tasa-arvolain ja lain valmistelussa annettujen ohjeistusten mukainen.

3)      Ansiovertailun tulee kohdistua ennakkoon hakuilmoituksessa vahvistettuihin valintaperusteisiin.

4)      Kunnanhallituksen 3.4.2023 tekemällä päätöksellä virkaan on valittu henkilö, jolla ei ole käytännössä lainkaan työkokemusta henkilöstöasioista, ja taloushallinnon kokemus on avustavista tilintarkastustehtävistä, ei taloushallinnon johtamisesta. Johtamiskokemusta hänellä ei ole lainkaan.

5)      Lisäksi ansiovertailussa on otettava paremmin huomioon hakijoiden koulutus, aikaisempi työkokemus sekä sellaiset työnhakijan ominaisuudet, tiedot ja taidot, jotka ovat eduksi tehtävän hoitamisessa ja voidaan siten katsoa lisäansioksi (HE 57/1985).

6)      Ansiovertailun tekijöillä tulisi olla riittävästi ymmärrystä henkilöstö- ja talousjohtajan tehtäväkentästä.

7)      Päätöksen ja sen perustelun tulee pohjautua siihen, mitä säädetään virkojen nimitysperusteista perustuslain 125 §:ssä sekä ansiovertailun tekemisestä ja sen merkityksestä valintapäätökselle tasa-arvolain 8 §:n 1 momentissa.

8)      Virantäyttöpäätös on tehtävä uudelleen uuden ansiovertailun pohjalta ja muutenkin huolellisemmin valmisteltuna siten, että kunnanhallituksella on päätöstä tehdessä käytettävissä oikeat ja riittävät tiedot päätöksen tueksi.

Henkilöstö- ja talousjohtajan viran valintaan liittyvä valitusaika päättyi 25.4.2023 klo 16.00. Määräaikaan mennessä tuli oikaisuvaatimus KTM Joel Tölliltä 14.4.2023. Oikaisuvaatimus tuotiin kunnanhallituksen tietoon 25.4.2023 klo 16.00 jälkeen pidetyssä kunnanhallituksen kokouksessa.

 

Kunnanjohtaja esittää, että oikaisuvaatimuksen esittäjälle annetaan seuraava vastaus:

 

 Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

 

 Virka julistettiin haettavaksi 8.3.2023 hallintosäännön 42 §:n mukaisesti. Kunnanhallitus nimesi 20.3.2023 pidetyssä kokouksessa haastatteluryhmän ja valtuutti haastatteluryhmän päättämään haastateltavista ja virantäytön jatkotoimenpiteistä.

 

 

 Haastatteluryhmä valitsi 3.4.2023 suoritettuun haastatteluun hallintotieteiden maisteri Henna Naumasen, kauppatieteiden maisteri Milla Threlfallin ja kauppatieteiden maisteri Joel Töllin.

 

 Haastatteluryhmä esitti kunnanhallitukselle virkaan valittavaksi haastattelun, kokonaisarvion ja ansiovertailun perusteella KTM Milla Threlfallin. Ansiovertailussa tehdystä pisteytyksestä olivat kaikki paikalla olleet haastatteluryhmän jäsenet yksimielisiä.

 

 Kunnanhallitus valitsi yksimielisesti henkilöstö- ja talousjohtajan virkaan Milla Threlfallin 3.4.2023 pidetyssä kokouksessa haastatteluryhmän esityksen mukaisesti. Milla Threlfallin virkavaali vahvistettiin yksimielisesti 25.4.2023 pidetyssä kunnanhallituksen kokouksessa.

 

 Kohta 1

-          Kunnanhallitus otti oikaisuvaatimuksen välittömästi käsittelyyn valitusajan päätyttyä 25.4.2023 klo 16.00.

 Kohta 2

-          Ansiovertailun tehnyt työryhmä kävi läpi uudelleen ansiovertailun ja pisteytyksen, eikä nähnyt perusteita muutokselle. Ansiovertailun ja pisteytyksen kaikilla osa-alueilla haastatteluryhmä on ollut täysin yksimielinen. Kunnanhallitus oli antanut valtuuden haastatteluryhmälle valita haastateltavat ja päättää virantäytön jatkotoimenpiteistä.

-          Haastatteluryhmä on tarkastellut kaikkia haastateltavia objektiivisesti ja tasapuolisesti huomioiden koulutuksen, työkokemuksen ja tehtäväprofiilin vaatiman osaamisen. Ansiovertailuprosessi on tapahtunut tasa-arvolain mukaisesti (kts. kohta 7).

-          Viranomainen, joka tekee valintapäätöksen on vastuussa ansiovertailun tekemisestä.

-          Kohdissa 3-7 selostetaan, miksi ansiovertailu on tehty asianmukaisesti ja lain edellyttämällä tavalla.

Kohta 3

-          Ansiovertailu on tehty suhteessa viran tehtäviin, virassa vaadittaviin ominaisuuksiin sekä hakuilmoituksessa olleisiin valintakriteereihin mm. henkilöstö- ja taloushallinnon johtaminen (ohjelmistojen tuntemus, lainsäädännön hallinta, kirjanpitoprosessi, tilinpäätösprosessi, hankinnat, markkinointi/viestintä/esiintyminen, kielitaito, ICT-taidot ja digitaalisuus), KT-yhdyshenkilö (KVTES/OVTES/tekniset) maksuvalmiussuunnittelu ja tilinpäätöksen valmistaminen (rahoitus, tilinpäätösprosessi), kunnanhallituksen sekä kunnanvaltuuston kokousten valmistelija ja sihteeri, yhteistoimintaryhmän sihteeri, johtoryhmän jäsen  (sihteerin tehtävät eri toimielimissä ja niiden valmistelut, ICT-taidot / digitaalisuus)

-          Haastattelussa ja ansiovertailussa on käyty tarkasti läpi kysymysten ja keskustelun kautta toimenkuvan sisältö ja tehtävään parhaiten soveltuvan henkilön ominaisuudet sekä työkokemus.

-          Ansiovertailu on kohdistunut ennakkoon hakuilmoituksessa vahvistettuihin valintaperusteisiin.

-          Kts. kohta 6

 Kohta 4

-          Milla Threlfall on perehtynyt kuntien taloushallintoon, henkilöhallintoon ja muihin prosesseihin detaljitasolla nykyisessä tehtävässä. Hän on tarvinnut johtajuutta ja kattavaa näkemystä kuntien prosesseista, kun on joutunut tilintarkastustehtävissä puuttumaan mm. poikkeamiin ja tuomaan ne vastuuhenkilöiden tietoisuuteen.

-          Milla Threlfall on lisäksi suorittanut opinnot kansainvälisestä CEMS MIM -ohjelmasta. 

-          Henkilöstö- ja talousjohtajalla ei ole alaisia, eikä hänellä ole muitakaan osastoja johdettavanaan. Hän ei toimi myöskään organisaatiossa osastopäällikkönä, eikä osastopäällikön vastuilla. Tehtävät ovat pääosin esivalmistelua ja avustavia tehtäviä kunnanjohtajan, osastopäälliköiden, yhteistoimintaryhmän, palkkatyöryhmän, kunnanhallituksen, kunnanvaltuuston, lautakuntien, tytäryhtiöiden, tilintarkastajien, sidosryhmien ja taloushallinnosta vastaavan HETA:n suuntaan. Henkilöstö- ja talousjohtajan toimenkuvaan sisältyy myös paljon sihteerin työnkuvaan verrattavia tehtäviä.

-          Milla Threlfall on näin ollen ollut pätevin hakija henkilöstö- ja talousjohtajan virkaan.

Kohta 5

-          Tehtävän profiili ja toimenkuva käytiin huolellisesti läpi haastattelutilanteessa laajan kysymyslistan ja keskustelujen kautta kaikkien haastattelussa mukana olleiden kanssa. Kun ottaa huomioon tehtävän profiilin ja toimenkuvan tarkemman sisällön vastuineen, niin henkilöstö- ja talousjohtajan tehtäväprofiiliin parhaiten soveltuu KTM Milla Threlfall. KTM Milla Threlfallilla on paras näkemys ja osaaminen nykyisen tehtävänsä kautta kunnan eri prosesseista. Hän on tilintarkastustehtävissä perehtynyt hyvin detaljitasolla kuntien ja kaupunkien prosesseihin ja toimintamalleihin.

-          KTM Joel Töllin työkokemus on kertynyt pääosin yritysten prosesseista.

-          Kunnan eri prosesseissa on menossa koko ajan vaativia asioita, joten on erittäin tärkeää, että virkaan valittu henkilö pystyy viemään niitä laadukkaasti, kustannustehokkaasti sekä lainsäädännön näkökulmasta eteenpäin heti ottaessaan viran vastaan.

Kohta 6

-          Kunnanhallitus valitsi haastatteluryhmään kunnanjohtajan, henkilöstö- ja talousjohtajan, kunnanhallituksen puheenjohtajan, kunnanvaltuuston puheenjohtajan, kunnanvaltuuston jäsenen Terhi Korsulaisen, sekä valtuustoryhmien edustajina Tuomas Tuulen, Sami Pellikan ja Ville Piiponniemen. Haastatteluihin ei päässyt lainkaan henkilöstö- ja talousjohtaja, eikä Tuomas Tuuli. Sami Pellikka ei ollut paikalla Joel Töllin haastattelun aikana, eikä ollut myöskään pisteyttämässä Joel Tölliä ansiovertailun yhteydessä. 

-          Haastatteluryhmässä on monipuolista osaamista kaikista kunnan prosesseista myös detaljitasolla. Ryhmässä on vahvaa kunnallishallinnon kokemusta luottamustoimien kautta vuosikymmenten ajalta, laajaa näkemystä henkilöstö- ja taloushallinnosta yrittäjyyden kautta pitkältä aikaa, vuosikymmenien kokemusta vaativista esihenkilötehtävistä, lähes 3 vuoden kokemus Pyhännän kunnanjohtajan tehtävistä, jonka alaisuudessa henkilöstö- ja talousjohtaja on toiminut.

Kohta 7

-          Kunnalla on laaja harkintavalta painottaa yhtä kelpoisuusvaatimusta ja jättää huomiotta jokin muu vaatimus haastatteluiden ja ansiovertailuun perustuvan kokonais­arvion perusteella. Suuretkaan erot työkokemuksen määrässä eivät ratkaise asiaa, vaan ratkaisevia ovat usein hakijan henkilökohtaiset ominaisuudet. Työnantajalla on oikeus syyllistymättä tasa-arvolain vastaiseen syrjintään arvioida ja painottaa hakijoiden ansioita tavalla, jonka työnantaja katsoo parhaiten edistävän tehtävän menestyksellistä hoitamista.

-          Tasa-arvolain 8.1 §:n ensimmäisessä kohdassa säädetään, että työnantaja ei syyllisty syrjintään, mikäli valintapäätös ei ole johtunut hakijan sukupuolesta ja syy miksi toinen henkilö valittiin on ollut hyväksyttävä. Haastattelussa, ansiovertailussa, pisteytyksessä, päätösehdotuksessa kunnanhallitukselle ja virkavaalissa on noudatettu tasa-arvolakia, koska pätevin hakija on valittu henkilöstö- ja talousjohtajan virkaan.

-          Haastatteluun kutsuttiin henkilöitä, joilla oli työkokemuksen ja koulutuksen kautta erilaiset profiilit.

-          Kunnan eri prosessien tuntemus mahdollistaa nopeasti tehtävän sisäistämisen, virheiden minimoinnin sekä kustannustehokkaan toiminnan, joten tämä oli keskeinen valintakriteeri virkavaalissa.

-          Milla Threlfall on edellä olevien argumenttien näkökulmasta pätevin henkilö henkilöstö- ja talousjohtajan virkaan. Hän on perehtynyt kuntien taloushallintoon, henkilöhallintoon ja muihin prosesseihin detaljitasolla nykyisessä tehtävässä.

 Kohta 8

-          Kunnanhallitus nimesi 20.3.2023 pidetyssä kokouksessa haastatteluryhmän ja valtuutti haastatteluryhmän päättämään haastateltavista ja virantäytön jatkotoimenpiteistä.

-          Kunnanhallitus on viranomainen, joka tekee virallisen valintapäätöksen henkilöstö- ja talousjohtajan virkaan valitusta henkilöstä (virkavaali, virkavaalin vahvistaminen).

-          Haastattelutyöryhmä on valinnut haastateltavat, suorittanut haastattelun, tehnyt ansiovertailun ja pisteytyksen sekä yksimielisesti esittänyt kunnanhallitukselle talous- ja henkilöstöjohtajan virkaan KTM Milla Threlfallia.

-          Kunnanhallituksessa käytiin läpi ansiovertailu ja keskusteltiin haastatteluun kutsutuista henkilöistä. Toimielin päättää, onko valmistelu ollut riittävä vai ei. Kunnanhallitus oli kokouksessaan 3.4.2023 tyytyväinen asian valmisteluun ja ansiovertailuun ja teki tämän perusteella valintapäätöksen. Kunnanhallitus katsoi, että sillä oli riittävät tiedot päätöksenteon pohjaksi.

-          Kunnanhallitus valitsi yksimielisesti virkaan KTM Milla Threlfallin 3.4.2023 ja vahvisti virkavaalin yksimielisesti 25.4.2023.

-          Virkavaalissa on toimittu oikein, eikä syytä päätöksen kumoamiseen ole. Kunnanhallituksessa on ollut käytettävissä ja saatavilla kaikki päätöksenteon pohjaksi tarvittava aineisto.

 

 

 

Esittelijä kunnanjohtaja Ismo Mäkeläinen

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus katsoo, että oikaisuvaatimuksessa esitetyt väitteet eivät vaikuta päätöksen laillisuuteen.

 

 Oikaisuvaatimuksessa ei ole myöskään esitetty mitään sellaista, jonka vuoksi päätöstä tulisi tarkoituksenmukaisuus- tai laillisuusperusteella muuttaa.

 

 Yllä mainittuun viitaten kunnanhallitus päättää hylätä kaikilta osin KTM Joel Töllin oikaisuvaatimuksen.               

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.     

 

 

 

 

 

Kunnanhallitus 21.08.2023 § 150  

71/01.01.01.01/2022  

 

 

Valmistelija kunnanjohtaja Ismo Mäkeläinen

 

Pohjois-Suomen hallinto-oikeus on pyytänyt antamaan lausunnon Joel Töllin valituksen johdosta. Lausunnossa on annettava selostus asiasta, vastattava oikeudenkäynnin osapuolen esittämiin vaatimuksiin ja niiden perusteluihin sekä lausuttava esitetystä selvityksestä.

 

Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 37 §:n mukaan asianosaisen ja päätöksen tehneen viranomaisen on esitettävä selvitystä vaatimustensa perusteluista totuudenmukaisesti. Niiden on myötävaikutettava asian selvittämiseen sen oikeudellisen luonteen edellyttämällä tavalla. Viranomisen on oikeudenkäynnissä otettava huomioon tasapuolisesti yleiset ja yksityiset edut.

 

Lausunnon lisäksi hallinto-oikeudelle toimitettaviin asiakirjoihin tulee liittää valituksenalaisen päätöksen perusteena olleet asiakirjat sekä muu tarvittava selvitys.

 

Esittelijä kunnanjohtaja Ismo Mäkeläinen

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus antaa Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon Joel Töllin valituksesta:

 

Taustaa:

-          Kunnanhallitus katsoo, että valituksessa esitetyt väitteet eivät vaikuta päätöksen laillisuuteen.

-          Pyhännän kunnassa tuli avoimeksi henkilöstö- ja talousjohtajan virka, kun tehtävää hoitanut henkilö siirtyi toisen kunnan palvelukseen. Tämän jälkeen virka laitettiin julkisesti auki. Kunnanhallitus nimesi haastatteluryhmän.

-          Kunnanhallitus valitsi haastatteluryhmään kunnanjohtajan, henkilöstö- ja talousjohtajan, kunnanhallituksen puheenjohtajan, kunnanvaltuuston puheenjohtajan, kunnanvaltuuston jäsenen Terhi Korsulaisen, sekä valtuustoryhmien edustajina Tuomas Tuulen, Sami Pellikan ja Ville Piiponniemen. Haastatteluihin ei päässyt lainkaan henkilöstö- ja talousjohtaja, eikä Tuomas Tuuli. Sami Pellikka ei ollut paikalla Joel Töllin haastattelun aikana, eikä ollut myöskään pisteyttämässä Joel Tölliä ansiovertailun yhteydessä.  Haastatteluryhmässä on monipuolista osaamista kaikista kunnan prosesseista myös detaljitasolla. Ryhmässä on vahvaa kunnallishallinnon kokemusta luottamustoimien kautta vuosikymmenten ajalta, laajaa näkemystä henkilöstö- ja taloushallinnosta yrittäjyyden kautta pitkältä aikaa, vuosikymmenien kokemusta vaativista esihenkilötehtävistä, lähes 3 vuoden kokemus Pyhännän kunnanjohtajan tehtävistä, jonka alaisuudessa henkilöstö- ja talousjohtaja on toiminut.

-          Virkaan hakeneista haastatteluun kutsuttiin kolme henkilöä. Haastatteluun kutsuttiin henkilöitä, joilla oli työkokemuksen ja koulutuksen kautta erilaiset profiilit. Haastattelujen, ansiovertailun ja kokonaisarvio perusteella haastatteluryhmä esitti kunnanhallitukselle, että virkaan valittaisiin KTM Milla Threlfall.

-          Kunnanhallituksessa käytiin läpi ansiovertailu ja keskusteltiin haastatteluun kutsutuista henkilöistä. Toimielin päättää, onko valmistelu ollut riittävä vai ei. Kunnanhallitus oli kokouksessaan 3.4.2023 tyytyväinen asian valmisteluun ja ansiovertailuun ja teki tämän perusteella valintapäätöksen. Kunnanhallitus katsoi, että virkavalinnan edellyttämä valmistelu, mukaan lukien ansiovertailu, oli suoritettu asianmukaisesti ja, että oli mahdollista tehdä päätöksen virkaan valittavasta henkilöstä lainsäädännön asettamien edellytysten mukaisesti. Kunnanhallituksessa on ollut käytettävissä ja saatavilla kaikki päätöksenteon pohjaksi tarvittava aineisto. Kunnanhallitus valitsi yksimielisesti virkaan KTM Milla Threlfallin 3.4.2023 ja vahvisti virkavaalin yksimielisesti 25.4.2023. Valintaprosessiin liittyvät kaikki päätökset kunnanhallitus on tehnyt yksimielisesti ja perustellut koko valintaprosessiin liittyvät asiat yksityiskohtaisesti.

-          Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus. Tätä on sovellettu myös tässä henkilöstö- ja talousjohtajan valinnassa

 

Perustelut Milla Threlfallin valinnasta Pyhännän henkilöstö- ja talousjohtajan virkaan:

-          Haastattelussa ja ansiovertailussa on käyty tarkasti läpi kysymysten ja keskustelun kautta toimenkuvan sisältö ja tehtävään parhaiten soveltuvan henkilön ominaisuudet sekä työkokemus. Ansiovertailu on kohdistunut ennakkoon hakuilmoituksessa vahvistettuihin valintaperusteisiin. Toimenkuva on tullut kaikille selkeäksi haastattelun yhteydessä.

-          Ansiovertailu on tehty suhteessa viran tehtäviin, virassa vaadittaviin ominaisuuksiin sekä hakuilmoituksessa olleisiin valintakriteereihin mm. henkilöstö- ja taloushallinnon johtaminen (ohjelmistojen tuntemus, lainsäädännön hallinta, kirjanpitoprosessi, tilinpäätösprosessi, hankinnat, markkinointi/viestintä/esiintyminen, kielitaito, ICT-taidot ja digitaalisuus), KT-yhdyshenkilö (KVTES/OVTES/tekniset) maksuvalmiussuunnittelu ja tilinpäätöksen valmistaminen (rahoitus, tilinpäätösprosessi), kunnanhallituksen sekä kunnanvaltuuston kokousten valmistelija ja sihteeri, yhteistoimintaryhmän sihteeri, johtoryhmän jäsen  (sihteerin tehtävät eri toimielimissä ja niiden valmistelut, ICT-taidot / digitaalisuus)

-          Henkilöstö- ja talousjohtajalla ei ole alaisia, eikä hänellä ole muitakaan osastoja johdettavanaan. Hän ei toimi myöskään organisaatiossa osastopäällikkönä, eikä osastopäällikön vastuilla. Tehtävät ovat pääosin esivalmistelua ja avustavia tehtäviä kunnanjohtajan, osastopäälliköiden, yhteistoimintaryhmän, palkkatyöryhmän, kunnanhallituksen, kunnanvaltuuston, lautakuntien, tytäryhtiöiden, tilintarkastajien, sidosryhmien ja taloushallinnosta vastaavan HETA:n suuntaan. Henkilöstö- ja talousjohtajan toimenkuvaan sisältyy myös paljon sihteerin työnkuvaan verrattavia tehtäviä. Henkilöstö- ja talousjohtajan tehtävien hoitaminen vaati henkilöltä osaamista tekemisen tasolta. Nämä seikat on tarkasti käyty läpi haastattelutilanteessa.

-          Kunnan eri prosesseissa on menossa koko ajan vaativia asioita, joten on erittäin tärkeää, että virkaan valittu henkilö pystyy viemään niitä laadukkaasti, kustannustehokkaasti sekä lainsäädännön näkökulmasta eteenpäin heti ottaessaan viran vastaan myös käytännön tasolla.

-          Haastattelussa on tarkemmin käynyt ilmi, että KTM Milla Threlfall on perehtynyt kuntien taloushallintoon, henkilöhallintoon ja muihin prosesseihin detaljitasolla aikaisemmassa tehtävässään. Hän on hoitanut tehtäviä käytännön tasolla, mikä on vahvuus henkilöstö- ja talousjohtajan virassa. Hän on tarvinnut myös johtajuutta ja kattavaa näkemystä kuntien prosesseista, kun on joutunut tilintarkastustehtävissä puuttumaan mm. poikkeamiin ja tuomaan ne vastuuhenkilöiden tietoisuuteen. Milla Threlfall on lisäksi suorittanut opinnot kansanvälisestä CEMS MIM -ohjelmasta.

-          Haastattelussa on tarkemmin käynyt ilmi, että KTM Joel Töllin työkokemus on kertynyt pääosin yritysten prosesseista, eikä hänellä ole syvällistä kokemusta kunnallisista prosesseista. KTM Joel Töllin kokemus on tullut pääosin organisaation johtamisesta. KTM Joel Tölli vahvuutena haastattelun ja työkokemuksen perusteella ei ole tekeminen käytännön tasolla, jota tarvitaan henkilöstö- ja talousjohtajan tehtävissä.

-          Haastatteluryhmä on tarkastellut kaikkia haastateltavia objektiivisesti ja tasapuolisesti huomioiden koulutuksen, työkokemuksen ja tehtäväprofiilin vaatiman osaamisen. Haastatteluryhmä näki, että KTM Milla Threlfall pystyy ottamaan heti vastuulleen henkilöstö- ja talousjohtajan virassa olevat tehtävät, koska hänellä on laaja näkemys kunnallisista prosesseista. Vastaavasti KTM Joel Töllin perehdyttämisaika henkilöstö- ja talousjohtajan virassa oleviin tehtäviin olisi ollut huomattavan pitkä, koska hänen työkokemuksensa on pääosin kertynyt yrityspuolen prosesseista.

-          Kunnalla on laaja harkintavalta painottaa yhtä kelpoisuusvaatimusta ja jättää huomiotta jokin muu vaatimus haastatteluiden ja ansiovertailuun perustuvan kokonais­arvion perusteella. Suuretkaan erot työkokemuksen määrässä eivät ratkaise asiaa, vaan ratkaisevia ovat usein hakijan henkilökohtaiset ominaisuudet.

-          Viranhakijoiden pätevyyttä, mukaan lukien heidän henkilökohtaisia ominaisuuksiaan, on selvitetty lain edellyttämällä tavalla. Pätevin henkilö on valittu, eikä tasa-arvolakia myöskään ole rikottu

-          Tasa-arvolain 8.1 §:n ensimmäisessä kohdassa säädetään, että työnantaja ei syyllisty syrjintään, mikäli valintapäätös ei ole johtunut hakijan sukupuolesta VAAN MUUSTA HYVÄKSYTTÄVÄSTÄ SYYSTÄ.

-          Haastattelussa, ansiovertailussa, pisteytyksessä, päätösehdotuksessa kunnanhallitukselle ja virkavaalissa on noudatettu tasa-arvolakia, koska pätevin hakija on valittu henkilöstö- ja talousjohtajan virkaa, eikä päätös ole perustunut kenenkään hakijan sukupuoleen, vaan tässä lausunnossa mainittuihin perusteisiin. Kunnanhallitus on noudattanut lainsäädäntöä kaikissa henkilöstö- ja talousjohtajan valintaprosessiin liittyvissä päätöksissään, eikä ole syyllistynyt tasa-arvolain vastaiseen menettelyyn.

-          Työnantajalla on oikeus syyllistymättä tasa-arvolain vastaiseen syrjintään arvioida ja painottaa hakijoiden ansioita tavalla, jonka työnantaja katsoo parhaiten edistävän tehtävän menestyksellistä hoitamista.

-          Kunnan eri prosessien tuntemus mahdollistaa nopeasti tehtävän sisäistämisen, virheiden minimoinnin sekä kustannustehokkaan toiminnan. KTM Milla Threlfall tuntee työkokemuksensa kautta parhaiten kunnan prosessit, kuten edellä on tuotu esille. Täten KTM Milla Threlfall on pätevin henkilö hoitamaan henkilöstö- ja talousjohtajan virkaa.

 

 

 

Edellä esitettyjen seikkojen valossa Pyhännän kunta katsoo, että valituksessa ei ole esitetty syitä, joiden perusteella päätös tulisi kumota tai palauttaa.

 

Valituksessa ei ole esitetty seikkoja, joiden perusteella päätös olisi syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksentekijä olisi ylittänyt toimivaltansa tai päätös olisi muuten lainvastainen.

 

Pyhännän kunta pyytää kunnioittavasti, että hallinto-oikeus hylkää valituksen.

 

  

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin